تیتر 20- محمد کاظمی افزود: موتور XUP نسبت به موتور پایه خود یعنی XU7 تغییرات زیادی داشته است و بیش از 30 قطعه به طور کامل تعویض شده است و موتور کاملا جدید مطابق با استانداردهای اجباری آلایندگی و مصرف سوخت ساخته شده است. . . مدیر طراحی موتور XUP با بیان اینکه مهم ترین موضوع در این طراحی مصرف سوخت و آلایندگی موتور بود، یادآور شد: موتور XU7 از استاندارد یورو 2 به یورو 4 ارتقا یافت، اما موتور XUP دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 به طور خاص است. مصرف سوخت ترکیبی خودروی پارس حدود 7.5 لیتر در 100 کیلومتر و خودروی آریسان 8.5 لیتر در 100 کیلومتر است. از ابتدای طرح مقرر شد موتور XUP به صورت دوگانه سوز طراحی و تولید شود تا در محصولات آریسان، سمند، پژو 405 و پارس استفاده شود اما به دلیل استاندارد بودن دو سمند و 405 خودرو از خط تولید «ایران» خودرو حذف و دو خودرو «پارس» و «آریسان» تولید شد. وی با اشاره به تغییرات این موتور نسبت به موتور پایه گفت: در موتور XUP برخی از قطعات مانند ابزار و یونیت پیستون کاملاً تغییر یافته و نو هستند. شفت و یاتاقان ها نیز کاملاً جدید هستند. همچنین تغییراتی در بلوک موتور ساخت ایران خودرو انجام شده و سرسیلندر و منیفولد هوای این موتور کاملا جدید و نزدیک به موتور XUM می باشد. با توجه به اینکه این موتور دوگانه سوز است، تغییراتی در مواد در سوپاپ های هوا و اگزوز و صندلی سوپاپ اعمال شد. همچنین نسبت تراکم موتور برای دستیابی به حداکثر قدرت و گشتاور موتور به خصوص در حالت سوخت CNG به 10.5 افزایش یافته و تسمه تایم این موتور برای تقویت موتور از نظر مادی تغییر یافته است. ورودی هوا به موتور به روز شد و از محفظه فیلتر هوا TU5 استفاده شد. پوشش سوپاپ موتور و خط گاز میل لنگ (CVS) نیز تعویض شد.
کاظمی همچنین شمع موتور XUP را شمع سوزنی برای ایجاد احتراق پایدار عنوان کرد و خاطرنشان کرد: روغن استفاده شده در این موتور روغنی است که می تواند کمترین اصطکاک را ایجاد کرده و مصرف سوخت را کاهش دهد. گیربکس این موتور نیز اصلاح شده و ضریب دنده به طور کامل به روز شده است تا برای حداکثر کارایی با موتور هماهنگ شود. وی با بیان اینکه برخی از قطعات کناری موتور که جزء اصلی محسوب می شوند مانند قطعات الکترونیکی و ECU تغییر یافته است، اظهار داشت: نسخه تولیدی این محصول از دریچه گاز و پدال برقی استفاده می کند. . علاوه بر این، بخش بسیار مهم خودرو که به این موتور اضافه شده، منبع انبساط آب است که منجر به تغییر کامل سیستم خنک کننده خودرو و موتور شده است. سیستمی که باعث آسیب به واشر سرسیلندر شده است بسیاری از موارد حل شده است و این مشکل در محصولات آریسان دو و پارس حل شده است. وی با اشاره به اینکه نسخه موتور بنزینی XUP دارای 72 کیلووات قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور و نسخه گازسوز دارای 68 کیلووات قدرت و 130 نیوتن متر گشتاور است، گفت: پس از طراحی. از موتور EF7 گازسوز، موتور XUP هم موتور اصلی است، گاز می سوزاند، زیرا موتور XU7 که یکی از قدیمی ترین موتورهای ایران خودرو بوده، در اصل یک موتور دوگانه سوز بوده است. اما موتور XUP که در حال حاضر در محصول آریسان 2 قرار دارد تنها به صورت دوگانه سوز تولید می شود، سعی شده است تا حد امکان پایه سوخت گازی تولید شود.کاظمی یکی از اهداف اصلی XUP عنوان کرد. موتور آن قرار بود قدرت و گشتاور خود را 10 درصد نسبت به موتور قدیمی افزایش دهد و حداکثر مصرف سوخت (دو لیتر) را نسبت به موتور اصلی کاهش دهد. وی با اشاره به اینکه خودروی آریسان 2 نسبت به آریسان 1 تغییرات زیادی دارد گفت: مهمترین تغییر در این محصول دیفرانسیل جلو است که تاکنون چرخ های عقب این خودرو رانده می شد توسعه موتور XUP گفت: وی با بیان اینکه این خودرو در مقایسه با ماشین اصلی چندین تغییر اساسی دارد، گفت: این محصول از پلت فرم یکپارچه بهره می برد. یعنی قسمت موتور و محل و شاسی ماشین عوض شده. همچنین محل قرارگیری باک بنزین و چرخ زاپاس روی سکوی جدید آریسان تغییر یافته و مشتری می تواند از فضای کامل اتاق بار استفاده کند.